onsdag 22 februari 2012

Politiken rationaliserar ut sig själv

Nu på torsdag (23/2) kommer kommunfullmäktige i Kristinehamn besluta om att införa "Medborgarförslag". Ärendet handlar om att medborgare i Kristinehamns skall ha rätten att väcka ärenden i fullmäktige om frågor inom kommunens ansvarsområden. Dock skall enbart förslag av större principiell betydelse behandlas i kommunfullmäktige. Övriga ärenden skall behandlas i den nämnd vilket frågan härrör. Förslagsrätten gäller även barn och ungdomar liksom utländska medborgare utan lokal rösträtt.

Jag, och Folkpartiet i Kristinehamn, kommer rösta ja till förslaget men jag har vissa farhågor med införandet av Medborgarförslag.

Går vi mot "torgdemokrati" i Sverige efter Schweizisk modell?

Kan vår strävan åt ett fulländat demokratiskt samhälle ge till följd att demokratin biter sig själv i baken?
Vad jag menar är att vi har demokratiska val vart fjärde år i Sverige där vi väljer våra företrädare. Där i mellan vi har alla möjlighet att delta i det politiska arbetet genom medlemskap och deltagande i olika partier och ungdomsförbund och där lägga förslag som våra politiker ska driva om partiet i demokratisk ordning stödjer förlaget.
Med Medborgarförslag så "hoppar vi över" en del i den demokratiska processen och enskilda invånare (inte ovanligt just de som skriker högst) sätter den politiska agendan och vi politiker blir recensenter.
Min fundering är alltså om Medborgarförslag stärker demokratin eller om vi närmar oss den situation när den som skriker högst för stunden får sin vilja igenom? Har vi då stärkt inflytandet för ALLA i samhället eller bara gett en ny arena till enskilda individer att driva egenintressen?

Kristinehamn är en av de sista kommunerna i Värmland att införa Medborgarförslag men nu kommer även vi rätta in oss i ledet.
En intressant fråga att följa.

/EH

7 kommentarer:

  1. Eftersom medborgardialog o demokrati är ovanliga företeelser i Kristinehamns kommun så välkomnar jag det här förslaget.Visst kan det gynna vissa som skriker högst, men då är det ju Du som politiker som får sålla agnarna från vetet. Det är ju Du som ska skapa goda förutsättningar för oss alla oavsett var vi i kommunen bor. Att inte allt koncentreras på "staden" Kristinehamn utan att man satsar på på HELA Kristinehamns kommun!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna K för din kommentar.
    Du skriver att medborgardialog är en ovanlig företeelse i Kristinehamn. Det kan jag hålla med dig om efter som vi först nu beslutat om att införa det i Kristinehamn.
    Men vad syftar du på när du även skriver att demokrati är en ovanlig företeelse i Kristinehamns kommun?

    Kristinehamns börjar och slutar vid kommungränsen. Den utgångspunkten har jag alltid med mig när jag diskutera kommunal utveckling. Är det några speciella frågor som du vill peka på där du anser att jag inte agerat utifrån den den utgångspunkten?

    /EH

    SvaraRadera
  3. Känslan är att politiker inte ser på hela kommunen. Jag har säkert fel, men magkänslan är sådan.

    Demokratiprojektet (med sina orangea tröjor) som pågått känns bara desperat. Tex seminarierna på förra årets föreningsdag. Varför demokratiprat där, när föreningar är det bästa beviset på fungerande demokrati!?

    Och varför har man från kommunens sida bara vänt sig förut till bygderådens styrelser? Jag hade ingen aning om att det pågått i flera år. Är man inte medlem i något bygderåd så hörs eller efterfrågas aldrig "mina" åsikter. Så därför välkomnar jag den Dialog-turné som gjorts! Sen hoppas jag innerligt att synpunkterna/önskemålen från dessa möten kan genomföras, för annars faller ju hela idén.

    Sedan så finns ju frågepanelen och det är ju bra, men lite ensidigt, för man kan ju inte tex förtydliga i ett efterföljande inlägg, utan vill man göra något sådant så får man ställa en ny fråga. Känns segt.

    Och varför inte ha någon lördag "Träffa din politiker"?
    Ett live möte istället för att bara se vederbörande på bild i tidningen? Vad jag menar är att politiker måste närma sig sina väljare eller snarare kommuninnevånare. Så att förtroende skapas. Eller varför inte åka ut i landsbygdsvardagen och fråga om de boende är nöjda?
    Du som tämligen färsk politiker bör verkligen tänka till hur du ska få nöjda innevånare. Och hur du ska kunna möta dem.
    Nu har jag babblat fritt ur hjärnans dunkla vrår, förstår om du tycker det är svammel. Men hoppas du kan fundera vidare och komma fram till något bra! Mvh Anna K

    SvaraRadera
  4. Mycket bra synpunkter, Anna K.

    Demokratiprojektet, som jag har för mig kallas för "Demokraticafé", är ett sammarbete mellan kommunalråden och Ungdomsforum. Upplägget för projektets genomförande är inget som vi i Folkpartiet kan påverka eftersom vi inte finns representerade där.

    Samma sak är det med den så kallade "Landsbygdsdialogen". Inte heller här är alla kommunens partier representerade. Frågan är ju då hur demokratisk denna "dialog" blir?

    Frågepanelen på kommunens hemsida har inte fungerat. Det håller jag helt med dig om. En av anledningarna som framförts är hur gruppledarna (panelen består av samtliga 9 partiers gruppledare) ska kunna sålla mellan frågorna. Tydligen kommer det in frågor om allt från världspolitik till varför en speciell häck inte är klippt. Det har varit mycket svårt bena ut de frågor som faktiskt går att svara på.
    Nu pågår en förändring där samtliga frågor som kommer in först sorteras på kommunledningskontoret så att de frågor som panelen får skall vara så relevanta för politiken som möjligt.

    "Träffa din politiker" är en bra idé. Jag ställer upp!
    Jag håller helt med dig att vi politiker måste synas utanför "lokalpressen".
    Jag har funderat mycket på hur jag ska möta kommunens innevånare. Av tradition så har vi i Folkpartiet avsatt ett flertal lördagsförmiddagar föra att stå på Kungsgatan och svara på frågor från medborgarna. Men de gånger jag har deltagit så har intresset milt sagt varit svagt att komma och ställa frågor till oss.
    När jag gick in i politiken för två år sedan så startade jag den här bloggen och nu är vi i alla fall tre ledamöter, av olika politisk färg, som bloggar om Kristinehamn. Det här är ett sätt att nå ut till medborgarna som jag tycker har fått ett bra gensvar.

    Fortsätt att "babblat fritt ur hjärnans dunkla vrår", Anna K. Mycket bra kommer fram.

    Mvh
    /Eric

    SvaraRadera
  5. Åh tackar!
    Har funderat på varför ingen kommer fram till er på Kungsgatan, som du säger, och det är nog för att folk vet inget om just Folkpartiet! Egentligen så räckte det nog om det fanns bara 3 partier som stod för de olika inriktningarna. Minst förvirring för folk. Jag som är helt oinsatt i politik vet ju inte ens vem som är er partiledare(men har Googlat nu :-) ).
    Ni behöver profilera er mer och "brinna" för någon fråga. Sen är det väl också att vara där folk är och det är ju som du just säger: på Internet, med bloggar o facebook och allt vad man nu kan göra.
    Sen så gör det ju inte ont att vara lite "kärringen mot strömmen" i politiska beslut. Rösta med hjärta o hjärna istället för vad den breda politikermassan kommit överens om. Det uppfriskar politikerklimatet och folk kan då få upp ögonen för er som parti. Har du någon gång röstat igenom ett beslut fastän du egentligen inte ville?
    / Anna K

    SvaraRadera
  6. Hej igen.
    Att det skulle räcka med 3 partier i lokalvalet håller jag inte med dig om. Vi som tillhör de mindre partierna spelar en viktig roll i det politiska arbetet. Så länge inget parti har egen majoritet i Kf så krävs det samtal över partigränserna innan besluten skall klubbas. Och där med bollas olika argument mot varandra innan man kommer fram till en gemensam ståndpunkt. I alliansen fungerar det på följande vis: Utifrån dagordningen så bestämmer varje enskilt parti sin ståndpunkt genom diskutioner med sina medlemmar. Företrädare från allianspartierna träffas sedan för att jämka ihop en gemensam ståndpunkt för alliansen. Under dessa möten har vi högt till tak och diskussionerna kan bli både långa och hårda. Följden blir ett ställningstagande där samtliga 4 partier varit med och påverkat.
    Politik handlar om att välja och visst händer det att vi i Folkpartiet får backa i vissa frågor för att sedan få igenom vår ståndpunkt i andra.
    Jag anser att det ligger i alla vårt ansvar att ta reda på vad våra olika partier står för. Demokrati är för mig inte bara rätten att välja sin företrädare, utan även ansvaret att söka information för att just veta vem man röstar på.
    Att jag inte skulle rösta med "hjärta o hjärna" om jag röstar med den breda massan håller jag inte med dig om. Folkpartiet är ett demokratiskt parti där majoriteten av våra medlemmar bestämmer vår inriktning. Jag, som representant för partiet skall rösta som våra medlemmar beslutar eller genom det mandat jag har, som alliansen röstar. Alternativet vore att gå sin egen väg och sluta som vårt (före detta gröna) kommunalråd och bli politisk vilde. Slutet på den vägen stavas diktatur.
    Man jag kan försäkra dig att jag hittills inte röstat igenom något beslut mot min egen vilja.
    /Eric

    SvaraRadera
  7. Hur skulle du göra för att fler skulle rösta på ditt parti? Att vara ett litet parti med liten makt kan väl inte kännas bra?
    Jag måste säga att behandlingen av Elisabet Holmstrand Gustavsson är solklar vuxenmobbing av grövsta sort. Helt otroligt att hon fortfarande står upp. Någon annan hade säkerligen gått under kanske t.o.m tagit sitt liv om den utsatts för samma sak. Är du med också på detta korståg mot henne? En mer påläst politiker får man leta efter, och hon värnar verkligen om en hållbar framtid för framtida generationer. Vad gör Folkpartiet när det gäller en hållbar framtid? /Anna K

    SvaraRadera