tisdag 13 juli 2010

Poker run Vänern (och Nkp)



I helgen gick Poker run Vänern av stapeln, och det var fantastiskt kul att se.
På lördags morgon gick ca 30 stycken båtar ut från inre hamn för att i strålande solsken köra ut till starten vid Picasso-udden och sedan mot Karlstad och tillbaka.
Det har nog aldrig varit så tätt med V8:or i Kristinehamns skärgård tidigare. Fönsterrutorna skakade i stugorna utefter Vålösundet. Härligt.
Nära på hundra andra båtar deltog också dels i konvojen och som åskådare utanför Sandviken.
Vid Picasso udden var det "knökat" med folk och tydligen var det svårt för dem som tagit bilen att hitta parkering. (Något att jobba på).
I höjd med Café Pärlan kom det ett flygplan och svepte över båtarna. En häftig syn.
I Kristinehamns mått mätt torde detta vara ett av de absolut mest publik täta arrangemang som går av stapeln detta år.
Jag förundras dom som orkar ro ett sådant här projekt "i hamn". Ideellt dessutom.

Därför blir man lite fundersam när man på måndagen slår upp Nya Kristinehamns Posten (Nkp) och enbart hittar en liten halvsida skrivet om detta.
Jag som lekman anser nog att Poker run Vänern förkärnar mer. Man börjar att fundera om journalisterna här i stan missat att detta var på gång.
Istället hittar man mängder med "negativa" artiklar istället.
Misshandel, skadegörelse, fortkörningar och mer misshandel. Jag förstår att man måste skriva om detta också men de "negativa" artiklarna borde väl få ta mindre plats än de "positiva". Ni kanske undrar varför jag bryr mig om detta men nu till min "tes":

Artiklarna som skrivs i Nkp skickas också vidare till Nya Värmlandstidningen (Nwt). Jag slog upp Nwt får några dagar sedan och fann bara "negativa" artiklar om Kristinehamn. Misshandel, skadegörelse, drogmissbruk och mer misshandel.
I Kristinehamn har vi haft det svårt att få inflyttning från Karlstad och övriga "västvärnland". Karlstabor flyttar hellre mot Kil och Arvika än mot Kristinehamn.
Jag själv pendlade under ett par år till Karlstad och fick då ofta höra att "Kristinehamn kan man ju inte bo i med all kriminalitet". Då förstod jag inte hur man kunde säga så.
Men slår man upp Nwt kan man lätt få bilden av Kristinehamn som en problem stad. Det skrivs mycket lite positivt om Kristinehamn i Nwt. Så det är inte konstigt att resten av Värmland får, enligt mig, en felaktig bild av Kristinehamn.
Nkp borde bättre lyfta fram de posetiva sakerna som sker. Fastingen, kulturveckan, Poker run Vänern, konsertter och teatrar är bara några exempel på saker som anordnas i vår kommun.
Nkp hjälper Kristinehamn och sig själva om man låter de positiva sakerna ta mer plats i vår tidning, och även genom att arbeta för att detta lyfts fram oftare i Nya Värmlandstidningen. På Så sätt kan bilden av Kristinehamn bli mer rättvis och kanske med tiden kan vi få fler, tex karlstadsbor, att välja att flytta till Kristinehamn istället för Kil och Arvika. Och på så sätt kan ju även Nkp få fler läsare.
Och det skulle jag tro att de vill ha.

Använd solkräm i sommar. Det missade jag i lördags. Aj.

Hare!
/Eric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar