onsdag 30 mars 2011

En sosse som värnar småföretagare! Äntligen!

Nu har utredningen av LOV (Lagen om valfrihet) inom hemvården kommit.
LOV:en som infördes hösten 2010, stoppades tvärt av sossarna med hänvisning att den måste utvärderas. Redan efter ett halvår!
Men utredningens slutsatser är nog inte vad sossarna hoppats på.
I utredningen visar att de kommuner som infört LOV har fått förbättrad verksamhetsuppföljning.
LOV gynnar små, redan etablerade företag men också nystartade, speciellt för kvinnor(!).
Enligt brukarundersökningar relaterade till reformen anser 83% av de tillfrågade att det är viktigt att få välja utförare.
33% av de tillfrågade har gjort ett aktivt val
Enligt de kommuner som infört LOV, ser man en ökad nöjdhet från brukarna.
Kommunerna ser också det positiva med LOV då det ger incitament att utveckla stöd och styrsystem internt. Detta är annars svårt när det inte finns någon referens verksamhet.
Utredningen visar att det är svårt för småföretagen då de har stora kostnader vid starten och behöver tillgång till startkapital och uthållighet.
Detta visar vikten av ett bra företagsklimat, och bra stöd till småföretag i kommunen.
Utredaren kan inte se någon sjukfrånvaro av personalen som kan härledas till införandet av LOV, men utredaren menar att en minskad kundvolym för kommunens verksamhet kan leda till övertalighet som följs av varsel och uppsägningar.
Denna riska är naturligtvis uppenbar, men bara för att kommunens kundvolym minskar så behöver den inte göra det för externa aktörer som också är behov av arbetskraft.
Det jag tror är att man få se personal gå ifrån kommunal- till privat verksamhet istället.

I dagens Nkp (Nya Kristinehamns Posten 30/3) kan man läsa om en"en socialdemokrat som värnar småföretagare".
Äntligen, säger jag.
Ulf Engström (s) talade enligt artikeln, om "småföretagares roll inom socialdemokratin" på sossarnas kongress.
Vilken roll Ulf anser att småföretagen har i socialdemokratin, eller vilken uppfattning Ulf har angående LOV, vet jag inte, men jag hoppas, och tror att han har en annan syn på småföretagare än de socialdemokrater som styr Kristinehamn idag har.
Jag hoppas att övriga sossar lyssnar på Ulf Engström denna mandatperiod.
Låt honom vara med och påverka sossarnas politik i Kristinehamn.
Då kanske småföretagen överlever denna mandatperiod.
Men jag kan förstå att det inte är lätt för en yngre förmåga som Ulf att slå sig fram i en församling med Lars Nilsson, Christer Nyström och Ulf Granhagen.
Upp till kamp, Ulf.

Genom att släppa fram nya, yngre personer med nya idéer, kanske sossarna kan tänka om och göra rätt!

En socialdemokratis kommentar vore önskvärt.


Regionfrågan diskuterades livligt under informationsmötet igår kväll.
Västergötland eller Örebro?
För min del ser jag helst att Värmland vänder sig mot Örebro, men hur skall vi kunna kunna övertyga ett Landstingsfullmäktige med en majoritet Karlstad- och Västvärmländska ledamöter?

Vi i Folkpartiet Kristinehamn kämpar på.

Vår känslor... Båtkänslor...

/Eric

1 kommentar:

  1. Får väl erkänna att det känns lite hedrande med ett sådant omnämnande. Kring företagande har jag mycket idéer, vissa du säkert skulle uppskatta och andra inte. Säkerligen värt en och annan diskussion.
    Nu har inte jag undersökningarna som du hänvisar till om hur det skulle gynna småföretag, eller att kvalitet skulle bli bättre eller kostnader lägre, så jag får väl läsa på lite mer innan jag bemöter just den delen. Min största rädsla vad gäller Lov och andra typer av konkurrensutsättning, är att det underminerar legitimiteten i vårt skattesystem, då en fattig persons skattepengar går till vinster i multinationella företag istället för till vård och skola. Undergräver vi legitimiteten, så får vi stora problem med skattesystemet ur många aspekter. Jag har en obotlig tro på att vi ska ha en gemensamt finansierad vård och skola och även om det inte är hela alliansens mål att bli ett litet mini-USA, så finns det tillräckligt många sådana för att jag ska kunna undvika att se detta som ett försök att påverka människor till att långsamt gå åt det hållet där sänkta skatter är viktigare än god, solidarisk vård.

    SvaraRadera