torsdag 9 juni 2011

Hur länge kan Elisabeth Holmstrand Gustafsson sitta kvar?

I debatten om den splittrade majoriteten i Kristinehamn poängteras det gång på gång att ett av våra arvoderade kommunalråd motarbetar resten av den sittande majoriteten.
Och jag kan bara konstatera att det stämmer.

Ett exempel på detta är den debatt om gamla badhusets vara eller icke vara som "Föreningen för byggnadskultur" anordnade under våren.
Samtliga partiers gruppledare i kommunen var inbjudna till debatten och alla var närvarande utom Sverigedemokraterna. Inte så förvånande att SD inte ställde upp, efter som få i denna kommun någonsin hört SD`s representant diskuterat politik.
På ena kanten av under debatten satt gruppledarna för de olika partierna i kommunen och på andra kanten sätter sig Lars Aleniusson (fd siv)och Elisabeth Holmstrand Gustafsson (mp).
Var och en av gruppledarna fick möjlighet att pressentera sin ståndpunkt när det gäller gamla badhuset, så även Holmstrand Gustafsson.
Holmstrand Gustafsson pressenterade sig som kommunalråd och förklarade bland annat att det var hon som har ansvaret för kommunens byggnader.
Sen drog debatten igång.
Snart stod det klart att två tredjedelar av den sittande majoriteten, och övriga partier var överens om att rivningsbeslutet ligger fast och att Aleniusson och Holmstrand Gustafsson drev en helt motsatt linje.

Hade majoriteten (s, v, och mp) diskuterat igenom frågan över huvud taget inför debatten?
"Det såg inte så ut", om jag skall uttrycka mig milt....

Det borde ligga i majoritetens intresse att i alla fall framstå som en enig konstellation. Men vare sig inför kommunstyrelsen, eller i kommunfullmäktige verkar majoriteten ha diskuterat igenom en gemensam ståndpunkt i de frågor som behandlas.

Inte nog med att Holmstrand Gustavsson ständigt motarbetar majoriteten, hon klagar också över att hon får för dåligt arvode av kommunen att driva sin egen politiska linje.
På Elisabeth Holmstrand Gustafssons blogg finner man att läsa att Holmstrand Gustafssons "får helt glömma det där med att halvtidsarvodering i bästa fall skulle kunna motsvara halvtid....snarare har det i snitt varit mer än heltid sedan jag började som kommunalråd."
Att hennes arvodering kan jämföras med en heltidslön för många verkar inte vara något som Holmstrand Gustavsson reflekterar över. Men jag kan förstå att hon upplever det politiska arbetet som en heltid när hon ständigt måste hitta argument mot sina "majoritets-vänner".

Det är hög tid att Holmstrand Gustafsson börjar agera som det kommunalråd hon är tillsatt att vara. Nämligen ett av tre i majoritet.
Annars anser jag att hon bör avgå inför hösten.
Då kan hon driva den oppositionspolitik hon redan river, fast från rätt sida förhandlingsbordet.

/EH

6 kommentarer:

  1. Eric, vi "sätter oss" oss inte på andra sidan. Det var fullt där gruppledarna satt och en stol bredvid ingången och bredvid Lars Aleniusson (som alltså redan satt där) var tom. Därför sätter jag mig där. Sedan har jag lärt känna Lars Aleniusson genom politiken och vi har tidigare agerat i badhusfrågan.

    Det enda skälet till att jag denna gång satte mig bredvid Lars Aleniusson var att det var en tom plats alldeles bredvid ingången, medan det inte fanns någon plats kvar bland gruppledarna.

    Det finns mer att läsa i mitt blogginlägg och i Erics och min ordväxling om detta på den här länken. Det jag mest vänder mig emot i Erics resonemang är antydningen om att jag skulle ha valt bort att sätta mig bland gruppledarna till förmån för Lars Aleniusson. Det är helt enkelt inte sant och jag gillar inte när någon genom antydningar försöker få fram ett samband som helt enkelt inte existerar. Oavsett hur mycket Eric försöker konstruera ett aktivt val från min sida här, så vet jag hur det låg till och det är bara att fråga Lars Aleniusson, om det nu skulle behövas.

    Dessutom, Eric, har jag aldrig klagat över min arvodering! Det du citerar var bara ett torrt konstaterande. Uppdraget, som arvoderingsmässigt motsvarar 45 % av KS ordförandes arvode, tidvis har motsvarat bra mycket mer än heltid.

    Sedan vill jag också säga att vi bland kommunalråden aldrig har varit oeniga när det gäller de frågor vi kommit överens om i vår 180-punktsplattform. Men där ingår inte badhusets vara eller inte vara eller den den 31 mars offentliggjorda skolutredningen (där inte heller allianspartierna är eniga).

    Det måste m a o vara tillåtet att inte ha samma åsikt som de övriga partierna i majoritet i frågor i vilka vi inte har några överenskommelser och som inte ingått i förhandlingarna. Skulle det vara annorlunda, behöver vi i fortsättningen bara två partier i Kristinehamns kommun: Ett majoritetsparti och ett minoritetsparti.

    SvaraRadera
  2. Så sant som det var sagt

    SvaraRadera
  3. Elisabeth Holmstrand Gustafsson förefaller mig och de personer som jag pratar samhälls- och framtidsfrågor med som den mest pålästa och seriösa politikern vi har här i Kristinehamn. Att hon diskuterar och lägger fram synpunkter före beslut är väl precis så som det ska vara, och inte en samling nickedockor som kanske inte ens har tittat i handlingarna före mötet. Hon representerar många fler än de som röstar på miljöpartiet för att hon står för renhårighet och pålitlighet, mod samt ett gott omdöme. Hon är också vänlig till sin natur och säger aldrig något ont om någon enda människa. Om någon kritik skulle komma upp mot någon har hon alltid "goda" antaganden om varför personen i fråga agerat på ett visst sätt. Hon är aldrig dömande gentemot sina medmänniskor. Hon är precis sådan som en folkvald i ledande ställning ska vara, som sprider trygghet och tillförsikt hos dem hon representerar. Hennes problem är att hon är så bra och så duktig att hon blir ett hot och en irritation för mindre förmögna kollegor. Inte för att hon hävdar sig på deras bekostnad utan helt enkelt därför att hon i all sin enkelhet och oavsiktligt blir ett glödande kol på deras huvuden. Detta är min personliga uppfattning och jag är inte alls säker på att Elisabeth Holmstrand Gustafsson tycker om att bli dissekerad på det här viset, och då må hon förlåta mig.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar men jag delar inte din verklighetsuppfattning, Lisbeth.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I politiken måste du acceptera att inte alla har samma meningar dom du, Eric. Och det är för dumt å tro du kan kräva att alla som inte är av samma meningar som dig skal gå av. Det är på hög tid att du börjar tänka och uppföra dig som en vaxen, jag ser på din bild att du inte är fjorton år.

      Radera