tisdag 5 juli 2011

Ett övertramp av vårt "gröna" kommunalråd

Jag trodde jag kunde lämna Elisabeth Holmstrand Gustavsson, Miljöpartiet och den sittande majoriteten innan semestern men då slår dom till igen.

På Elisabeth blogg kan man nu läsa ett grundligt ratande av ett av de nya bostadsområdena i Kristinehamn. Sörkastet och skärgårdens avloppsutbyggnad.

Jag anser att det är mycket anmärkningsvärt att ett miljöpartistiskt kommunalråd motsätter sig utbyggnad av kommunalt vatten- och avlopp i Vålösundet.
Har inte Elisabeth förstått den miljöpåverkan alla icke godkända enskilda avlopp har på vikens vatten?
Har hon inte uppmärksammat att Vålösundet var på väg att växa igen?

Jag kan ana att hon motsätter sig utbyggnaden för att hon inte anser att permanentboende i skärgården är något som allmänheten vill ha.
Men att stoppa återuppbyggandet skulle få invånarna att inte bosätta sig permanent i skärgården anser jag vara mycket naivt.

Vidare kritiserar hon det nya bostadsområdet som håller på att etableras på Sörkastet.
Hon förargar sig över att träd har fällts, att schaktmassor laggs upp på kommunens anvisade upplag och att gångstråk förberetts för att göra skärgården mer tillgänglig för gång- och cykel-trafikanter.
Vet inte Elisabeth hur det går till när man etablerar nya bostadsområden?
Vägar måste byggas, Ledningar måste dras, maskiner måste kunna ta sig fram i den teräng de skall arbeta och bortsprängda massor måste kunna läggas på upplag. i det här fallet ett upplag på A9:s gamla körplan.

Vidare skriver Elisabeth att "entreprenören har lovat att ta bort alla träd i tre omgångar. Kvar är nu bara den stackars trädremsan mot sommarstugorna; en trädremsa som dock är tillräckligt tjock efter lövsprickningen för att några nybyggare skall känna sig snuvade på den sjöutsikt som utlovats och förespråkats. Därför har man förhandlat om att halvera granarna på höjden, vilket jag såg hade verkställts när jag sist var där....."

Detta är en ren lögn och förtal. Entreprenören i fråga är Hesselius Entreprenad AB, det företag jag arbetar i, och vi har INTE lovat något av det Elisabeth påstår.
Som kommunalråd borde Elisabeth Holmstrand Gustavsson kolla upp sina "uppgifter".
Sprider hon falska anklagelser om andra företag i kommunen också?

Det känns ju väldigt tryggt att ha ett kommunalråd, som har "ansvar för fastigheter, bo och byggande", som samtidigt visar på ett riktigt "frammåttänk" när det gäller Kristinehamns utveckling.

Till sist vill jag rikta en varning till kommunens företagare:
-Om detta är den sittande majoritetens ståndpungt och agerande mot företagen i Kristinehamn, och Kristinehamns utveckling, så har ni drygt tre hårda år framför er.

/Eric Hesselius

3 kommentarer:

  1. Bäste Eric. Jag har aldrig motsatt mig VA-utbyggnaden. Däremot yrkade jag i fullmäktige att de som ville förnandla undantag, p g a att de hade torrdass (under några sommarmånader eller -veckor då, får man förmoda) resp gårdsbrunn, skulle få göra det särskilt.

    Det är väldigt bra med VA-nät som leder avlopps-och spillvatten till reningsverk, om det är så att reningen i de enskilda avloppen är otillräcklig och reningsgraden i reningsverket är hög.

    Nu är det så att alla inte vill ha varken rinnande vatten eller vattentoalett, utan t ex kanske mulltoa och multrum, eller faktiskt har bra fungerande rening genom trekammarbrunn, som de får tömd med jämna mellanrum. I den mån de har fullgod rening redan nu eller latrintömning och inte heller begagnar disk- och tvättmaskin etc i sitt lilla fritidshus, så skulle de få förhandla om att inte ansluta sig. Detta var kontentan av mitt yrkande.

    Men som jag noterat tidigare, drar du iväg väldigt i dina antaganden. Du satt inte med i fullmäktige och hörde inte diskussionerna, så jag kan återigen inte begära att du skall vara insatt i frågan. Men kanske skulle du akta dig lite mer för att dra förhastade slutsatser. Minns jag rätt, skulle det ha handlat om fyra hushåll.

    Vad gäller löftet om att avverka skogen i tre steg, så har jag, eftersom du bestrider att ni sagt så som jag skrivit, ringt upp till den som givit mig uppgiften för att se om jag uppfattat saken helt rätt. Enligt uppgiftslämnaren hade entreprenören lovat, inte att själv ta bort skogen i tre steg, men att kommunen skulle avverka skogen i tre steg och att siktgator skulle tillskapas. Detta hade de även fått i muntligt löfte från annat håll. Därav den nu med sommarstugeägare framförhandlade på höjden halverade granen, som inte är en halverad gran, utan två, har det visat sig.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Du, som kommunalråd , borde vara mer försiktig med dina uttalanden.
    Du tangerar till att utsätta det ovannämnda företaget för förtal, för du sprider lögner som du inte har belägg för.
    Du väljer här i din kommentar att till största delen kommentera va-utbyggnaden, men mitt kritik mot dig gäller de påstådda "uppgifter" du har.
    Som kommuninvånare borde du och jag vara glad åt de satsningar kommunen gör åt va-situationen i skärgården. Även om ett fåtal inte delar den glädjen. Va-utbyggnaden gynnar samtliga invånare i längden.
    Jag anser även att utbyggnaden inte bör stanna här. Även på den västra sidan av Vålösundet så bosätter sig fler och fler permanent. Så även där borde en va-utbyggnad läggas in i planeringen.
    Skärgården är en av de viktigaste tillgångarna Kristinehamn har, och vill vi öka vårt invånarantal och skapa attraktivt boende så måste det finnas möjlighet att bosätta sig i skärgården permanent. Och det kräver ett väl fungerande va-system. Annars blir snart inte skärgården speciellt attraktivt.

    SvaraRadera
  3. Du har i tidigare inlägg spridit ett antal uppgifter om mig, som bara är byggda på antaganden, och som jag kan säga att du inte har något som helst belägg för.

    När det gäller mitt uttalande om entreprenören, så ringde jag efter din kritik upp uppgiftslämnaren och förhörde mig om huruvida jag uppfattat fel eller inte. Denne person bekräftade åter det jag skrivit, men inte att entreprenören skulle stå för detta borttagande av träd, utan kommunen.

    Jag har återgivit vad någon sagt till mig och har kunnat konstatera att personer i vilket fall känner sig blåsta på sin, enligt dem, utlovade sjöutsikt. Därav kompromisserna mellan dem som jag kallar nybyggare och äldre sommargäster i form av halverade granar.

    SvaraRadera