fredag 27 januari 2012

S och V sitter kvar i minoritet men tvingas diskutera med Alliansen

Under gårdagskvällens möte (26/1) kom samtliga partier i de två blocken överens om att S och V fortsätter att styra i Kristinehamns kommun i minoritet.
Att S, V och Alliansen skulle gå ihop skulle vara förödande för debatten i Kristinehamn. Det behövs en opposition.
Denna uppgörelse är även bra för alliansen. Nu tvingas S och V jämka de beslut som alliansen inte kan ställa sig bakom, även om de inte är många på lokal nivå så finns det frågor som S och V måste hitta en bred majoritet för.
Denna överenskommelse är bra i detta läge när Kristinehamn behöver satsa all sin kraft framåt.

Nu har det gått drygt en vecka efter Uppdrag gransknings inslag om Kristinehamn sändes och en mer nyanserad bild av ärendet har börjat växa fram.
Men hur kommer den politiska bilden se ut framöver i Kristinehamn?
Vilka kommer att vilja engagera sig i den kommunala politiken?
Krav på avgångar och huvuden som skall rulla har man kunnat läsa i insändare i Nkp och kommentarer på Facebook den senaste veckan, och i ett läge där samtliga politiska partier länge har haft svårt att värva medlemmar förvärras nu den situationen.
Politiken framställs som en "maffia-institution" och att alla beslut fattas bakom stängda dörrar i kommunen.
Så är inte fallet. Och de som väljer att delta i det politiska arbetet vet om det. I de beslut som fattas av politiken i Kristinehamn ges medlemmarna i de politiska partierna möjlighet att yttra sin åsikt, och det är den gemensamma ståndpunkten som är partiernas linje. I alla fall är det så det fungerar i Folkpartiet.
Att politiken i Kristinehamn behöver föryngras råder det inga tvivel om men hur kan vi nu rekrytera unga eldsjälar som är beredda att uppoffra både tid och pengar på lokalpolitiken när vi alla framställs som bovar och banditer?
Jag har själv allvarligt funderat på om det är värt det.
Men det är Kristinehamns framtid som står på spel. Svikande population och krympande ekonomiskt utrymme gör att det är värt uppoffringen.
För återigen, hur vill vi att Kristinehamn skall se ut när tex vi 80-talister fyller 50år?


Jag känner mig tvungen att kommentera Mats Odells (Kd) uttalande i P1-morgon idag.
"Kristdemokraterna är ett liberalt parti", säger Odell.
Det finns bara ett liberalt parti i Sverige och det heter Folkpartiet Liberalerna. Att Kristdemokraterna, med sin osunda fixering vid människors sex-liv skulle framstå som ett liberalt parti är det bara de själva som tror på.

9 kommentarer:

  1. "S och V sitter kvar i minoritet men tvingas diskutera med Alliansen"

    Ehm... OCH med MP väl? Jag menar... vi finns ju faktiskt fortfarande! Och jag vet inte hur du ser på den här saken, men jag ser det såhär: Eftersom MP tagit ett medlemsbeslut på att vi inte vill att Elisabeth H Gustafsson ska representera oss på någon post, så finns det väl egentligen ingen anledning till att MP skulle behöva gå ner med henne? Som slavarna med sitt skepp! ;)

    Men visst, utan EHG har S, V o MP ingen egen majoritet, så ni behövs också... *attans!* :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men EHG sitter fortfarande kvar i kf och representerar Mp? Så då är hon ju er representant där. För hon är väl inte utesluten ur partiet?

      Radera
  2. Och en kommentar till:

    "Att politiken i Kristinehamn behöver föryngras råder det inga tvivel om men hur kan vi nu rekrytera unga eldsjälar som är beredda att uppoffra både tid och pengar på lokalpolitiken när vi alla framställs som bovar och banditer?"

    Åh, men det behöver inte vara någon nackdel... Unga upplever det ofta mer meningsfullt att kämpa när det verkligen finns någonting att kämpa mot! Det är svårare att övervinna deras uppfattning om att allt ändå redan är så bra det kan bli, så varför anstränga sig? Nej tacka vet jag Uppdrag Granskning, som nu gjort Kristinehamn lite mer likt Dallas eller Falcon Crest! ;)

    PS Har du läst mina texter "Vi håller på att förlora" och "Vad har hänt de unga gröna" på samma ämne? DS

    SvaraRadera
  3. Så vad menar du ska motivera ungdomar att kämpa mot lokalt?
    Jag ser inte dom fördelar du lägger fram här.

    Och ja, jag har läst dina inlägg. När det gäller "Vad har hänt de unga gröna" så kanske du också ska väga in vilka personer som representerar Mp lokalt. Kan det ha något med saken att göra?

    SvaraRadera
  4. Svar till Karolina: Det finns inget sådant medlemsmötesbeslut taget. Visa mig gärna det - jag har inte sett något! Sedan var det så att det gjordes en enkät som skickades ut till alla medlemmar. Det budskap du som partiets representant delgav mig före omröstningen var att jag skulle avgå om en majoritet av partiets medlemmar röstade för min avgång som kommunalråd. En majoritet röstade inte för min avgång som kommunalråd och ännu färre för att jag skall avgå från alla uppdrag. Detta trots att styrelsen mobiliserat hela sin arsenal för detta ändamål. Men när nu inte en majoritet av medlemmarna röstade för min avgång, blev det uppenbarligen viktigt att ändra reglerna....

    SvaraRadera
  5. Tänk om man kunde få en lika utförlig rapportering från de kommunal sammanträdena som vi får av Elisabeth Holmstrand Gustafsson om turerna i Miljöpartiet. Det skulle göra gott åt demokratin.

    SvaraRadera
  6. Hej, Eric! Jag startade min blogg i syfte att låta läsarna få följa mitt arbete; mig veterligen den enda av oss kommunalråd och kanske även den enda KS-ledamot som gjort detta.

    I många inlägg redogjorde jag också för detta på http://kommunalradsbloggen.blogspot.com Sedan började "drevet", då jag fick lov att ägna min tid åt att bena upp orättvisa påhopp och räta ut frågetecken till utropstecken.

    Det har lett till att min blogg under några månader inte utgjort något större tillskott till kunskapen om vad som pågår på de kommunala sammanträdena. Därmed har jag för en tid befunnit mig på samma nivå när det gäller den saken som övriga KS-ledamöter i Kristinehamns kommun. Min ambition är dock naturligtvis att komma igen på den fronten!

    Kul att du i varje fall tydligen har de förväntningarna på mig - att jag skall vara kommunens språkrör utåt när det gäller att rapportera från de kommunala mötena!

    SvaraRadera
  7. Jag har hittills varit noga med att publicera alla inkomna kommentarer på min blogg.
    Intressant att du inte publicerar mina frågor till dig på din blogg, Elisabeth. Då får jag ställa dom här istället.

    1. Oppositionsrådets roll är att bevaka oppositionens intressen i det dagliga kommunala arbetet. Som fritidspolitiker är det annars svårt att kunna avsätta tid och pengar för att följa det arbetet fullt ut.
    Anser du att vi inte behöver något oppositionsråd i Kristinehamn? http://kommunalradsbloggen.blogspot.com/2012/02/pediculus.html

    2. Kommer du, Elisabeth, fortsatt att kräva din rätt till kommunalrådsarvode nu när du inte längre samarbetar med S och V och inte längre har kvar dina ansvarsområden som kommunalråd?

    SvaraRadera
  8. Hej, Eric! Knepigt att jag inte sett något inlägg från dig dyka upp i min mailbox. Det är nämligen där jag får reda på alla kommentarer på mina bloggar och hittills har jag publicerat alla kommentarer jag har fått.

    Gör gärna ett nytt försök, så ska jag kommentera dina frågor där (borde funka, då jag har fått kommentarer från andra ganska nyligen).

    SvaraRadera