onsdag 19 maj 2010

Polisens prioriteringar

God morgon.
Hoppas ni har haft en bättre start på dagen än jag har haft.
Min dag har börjat med beskedet att någon har brutit upp och stulit 200L disel ur en av vårt företags grävmaskiner. Detta har skett i natt utefter E18 öster om Karlskoga.
Jaha, detta är ju inte första gången detta sker men som vanligt innebär detta drift stop och en massa jobb för att åtgärda. Dess utom kostnader då diesel som själs inte ersätts av någon försäkring.
Men tydligen var detta inte allt. Det är nämligen så att vi har fler grävmaskiner på denna arbetsplats, men dom har vi svetsat igen tanklocken på. När tjuvarna märkt detta har man istället fyllt motorerna med grus genom oljepåfyllnings-röret. Vad detta innebär i reparationer vet jag inte ännu men man kan ju ana.
Nu till en liten fundering.
Vårt företag drabbas årligen av dieselstölder och skadegörelse till ett belopp av ca 200000kr. Jag har under de senaste åren haft ansvar för att dessa stölder polisanmäls.
Detta gör vi efter varje stöld eller skadegörelse. Årligen blir det ungefär en full A4 pärm. Och alltid samma svar av polisen. Inga bevis och förundersökningen läggs ner.
Detta stämmer enligt mig inte. Det har funnits fingeravtryck och spår efter tjuvarna fler än en gång. Detta har jag påpekar för polisen, men vi har aldrig under de år jag har jobbat i vårt familjeföretag fått besök av någon polis, men om du cyklar med på en cykel med trasig baklampa då åker du dit så det sjunger om det. Eller om du tar fel släp skärra, den som det ännu sitter vinterdäck på, och åker till tippen på lördag, då kan du ge dig på att du åker dit.
Men det är väl en prioriterings fråga.
Eller så är det som jag tror. Att det ser bättre ut i statistiken att ta cyklister som inte stannar och ställer ner foten vid ett fyrvägs-stop än att jaga ligor som själ och förstör för företag till en kostnad av flera hundra tusen kronor per år.

Det som kanske stör mig mest är att polisen säger sig veta vilka dessa ligor är.

Nåja, det är bara att följa rutinen och ringa och anmäla igen.
/Eric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar