onsdag 16 juni 2010

Skärgårdsgött



Igår blev jag och min sambo utbjudna till Alvön i Kristinehamns skärgård. Ett par av våra vänner hade tagit ett par dagar på sjön och frågade oss om vi inte skulle dra ut och grilla med dem. Och vilken kväll det blev. Fem minuter regn men sedan kom solen fram. Det blev en mini semester och gjorde dagens arbete lättare.
Helt fantastiskt att vi kristinehamnare har detta paradis alldeles runt knuten.
Men det är tyvärr få förundrat att kunna komma ut en vardag till våra vackra öar.
Turbåten Hulda är naturligtvis ett alternativ men bara att kunna ta sig ut till Picasso-udden kan vara ett för stort projekt för många.
Jag anser att vi måste göra skärgården, och dess öar, tillgängligt för alla.
Ordentlig kollektivtrafik och regelbundna turbåtstrafik hjälper till att öppna upp skärgården även för dem som av olika anledningar inte kan ta sig ut "för egen maskin".
Kristinehamn är en vacker stad men vad vore den utan våran skärgård?
Den måste och ska öppnas upp för alla och marknadsföras till alla som inte ännu upplevt den.
Jag får nog anledning att återkomma om denna fråga. Den ligger mig nämligen varmt om hjärtat. (Gulligt sagt....)

Ha det gött!

/Eric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar