onsdag 25 augusti 2010

Delade turer inom äldreomsorgen

Jag har ofta fått höra att delade turer inom den kommunala äldreomsorgen skapar stora problem för de anställda. Så jag tog och undersökte lite vad delade turer innebär.
Enligt en artikel på Kommunal.se, så innebär delade turer "att arbetsdagen styckas upp i två eller flera arbetspass med oavlönat uppehåll däremellan. Detta leder till att den totala arbetsdagen blir lång trots att den faktiska arbetstiden ofta är kort".
Jag som har mitt yrkesverksamma liv inom den privata sektorn kan faktiskt förstå att delade turer skapar problem. Att till exempel jobba några timmar på morgonen, för att sedan vara ledig några timmar, och sedan jobba igen på kvällen skapar inte någon bra levnadssituation.


Jag anser att man borde se över dessa regler om delade turer så den kommunala verksamheten blir en attraktivare plats att jobba på. Det måste finnas andra sätt att lösa bemanningen inom till exempel äldreomsorgen. Andra kommuner har klarat detta, så varför inte vi?

/Eric

1 kommentar:

  1. Delade turer inom komun och landsting är ett otyg som borde försvunnit och aldrig återkommit,för oss pendlare blir det en ekonomisk katastrof i både pengar och tid.

    SvaraRadera