onsdag 25 augusti 2010

De röd-grönas förslag att införa kilometerskatt



Den rödgröna oppositionen föreslår att det införs en kilometerskatt för tunga lastbilstransporter. För en genomsnittlig lastbil blir kostnadsökningen drygt 90 000 kronor per år. Det är kostnader som riskerar att behöva hämtas hem i form av uppsägningar och högre konsumentpriser. Kilometerskatten blir en dyr och svår affär för åkerinäringen. Branschen håller på att återhämta sig efter den senaste internationella lågkonjunkturen och lever redan med små marginaler. 82 procent av alla inrikes transporter sker med lastbil. Även om transporten går med tåg, flyg eller båt är det så gott som alltid lastbilen som svarar för de första och sista milen.
Vem ska då betala?
Jo, det blir naturligtvis vi konsumenter. 1,40kr per kilometer skall läggas på mat, kläder, medicin etc.
Vad kommer hända med våra industrier?
För skogsindustrin kommer transporterna av råvara i form av timmer och biobränslen fördyras påtagligt med närmare 700 miljoner kronor per år. Merkostnaderna slår dessutom direkt mot omställningen av energianvändningen i samhället, då biobränslen blir allt dyrare och olönsammare att ta fram ur skogen. Vägnätet i Sverige är 40 gånger större än järnvägsnätet. 90 procent av allt gods på väg transporteras på avstånd under 30 mil. För skogsindustrins mycket stora volymer skogsråvara är avstånden mindre än 10 mil. Här är sällan järnvägen ett alternativ. En kilometerskatt ger därför i första hand bara ökade kostnader för skogsindustrin.

Enligt den röd-gröna oppositionen skall kilometerskatten dra in cirka 4 miljarder till stadskassan.
Administrationskostnaden för att dra in cirka 4 miljarder kronor i kilometerskatt blir mycket hög och skulle ligga – baserat på en studie av Vägverket – någonstans mellan 1 och 2 miljarder kr/år.

Kilometerskatten hotar jobben eftersom den gör all svensk industriproduktion dyrare.
Kilometerskatten gör alla varor dyrare, allt från mat till bensin och diesel.
Kilometerskatten gör inte miljön bättre. Skatten uppmuntrar inte till sparsam körning eller byte till mer miljöanpassade lastbilar.
Kilometerskatten kan även drabba bilisterna. Skatten kräver stora investeringar i tekniska och administrativa system och när dessa finns på plats kan man lätt införa skatten för alla.

/Eric

1 kommentar: