lördag 14 augusti 2010

Vart tog fältarna vägen?

Publicerat i Nya Kristinehamns Posten 20/8 -10

När man slår upp tidningen på måndags morgonen kan man fundera vart vår kommun är på väg. Trafikolyckor, fortkörningar, bränder, men också vad som händer på ”stan”. Misshandel, narkotikabrott, skadegörelse och mer misshandel. Oftast framgår det också vilken ålder det är på förövarna. Ofta mellan 16 år och 28 år. Under min tid som student i Karlstad fick jag ofta höra att bilden av Kristinehamn är just den av misshandel, narkotika och skadegörelse. Inte så konstigt kanske när det är just dessa händelser som oftast det rapporteras om i länspressen.
När jag var yngre och med mina kompisar tog en sväng över stan på lördagskvällen, var det snarare regel än undantag att man träffade på fältarbetarna från socialen. De ville oftast bara höra om hur läget var och vad vi hade för oss under kvällen. Även under skoltid kunde fältarna besöka skolan bara för att vara med på rasterna och prata med oss ungdomar. Jag fick då bilden av att dessa två fältare hade bra koll på vilka ungdomar som hade störst bekymmer och kontaktade också berörda föräldrar när det behövdes.
Men var tog fältarna vägen? Svaret jag får när jag frågar runt bland politikerna i kommunen är naturligtvis att pågrund av indragningar har fältarbetet från sociales sida riktat in sig på vissa arrangemang, så som Fastingen och Torgfesten. Men frågan är hur mycket pengar kommunen sparar genom att minska ner fältarbetet? Skadegörelse, polisinsatser, sjukvårdsinsatser och inte minst dålig publicitet för kommunen borde kosta en hel del pengar.
Jag tycker att kommunen måste införa fältarna igen. Varje helg. Dels för att det ska finnas vuxna ute på stan under kvällarna och också för att dialogen med de ungdomar med störst problem måste ske där ungdomarna är under kvällarna. Genom att tidigt fånga upp de ungdomar med störst problem, så tror jag att man kan spara mycket pengar för kommunen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar