torsdag 16 september 2010

Nära sammanfattning

När detta skrivs är det tre dagar kvar till valet. Det har varit en lärorik valrörelse för mig. Min första. Jag har inte blivit riktigt varm i kläderna för att stå på stan och hålla tal och dela ut flygblad men det är förhoppningsvis något man lär sig.
Jag börjar bli lite nervös nu.
Förra mandatperioden hade Folkpartiet fyra mandat i kommunfullmäktige i Kristinehamn, senaste mandatperioden hade vi två. Om ni mins så uppdagade sig en IT-infiltration för ganska exakt fyra år sedan. Det blev ett riktigt bakslag för FP.
Nu är opinionsmätningarna på vår sida, och jag hoppas vi slipper några skandaler före (och efter) valet.
Jag står ju på fjärde plats på Folkpartiets lista och får vi fyra mandat så kommer jag in i kommunfullmäktige, om ingen blir framkryssad under mig på listan.
Jag har förhoppningar att kunna röra om lite i kommunfullmäktige om jag kommer in, men jag förstår också att det är ganska tungrott i den församlingen. Många har suttit där flera mandatperioder och var och en har sitt revir att bevaka. Jag hoppas att det kommer in en hel del nya (och kanske lite yngre) politiker i kommunfullmäktige. De möten med övriga partier jag varit med på så har jag upplevt att det är en diskussions-kultur som jag har svårt att ta till mig. Man för sig med en retorik som jag aldrig använt och diskussionerna blir stelbenta och retoriska.
Men man blir väl lite institutionsrad även inom politiken. In med lite nytt tänk och nya idéer i kommunpolitiken. Det tror jag skulle vara bra för Kristinehamns utveckling. Ingen stor kritik till det styre som suttit senaste mandatperioden, men nog luktar det lite logement i moderaternas ringhörna. Vi ska även vara självkritiska inom Folkpartiet. Jag tror att även vi har, i många frågor, suttit snällt tyst och hålla med när Moderaterna drivit igenom sina förslag.
Jag efterlyser mer öppna diskussioner , även mellan blocken. Bråk mellan allianspartierna och de röd-gröna gynnar inte Kristinehamn. Bättre att ha ett samförstånd och arbeta fram förslag som så många som möjligt kan ställa sig bakom.
Till sist vill jag utfärda en varning. Enligt "rykte på stan" så går Sverigedemokraterna framåt i vår kommun. Detta ser jag som det absolut störst hotet mot Kristinehamns utveckling. Ökar Sverigedemokraterna sitt inflytande i fullmäktige så kan dom sätta stopp för många förslag som vi måste genomföra för att göra Kristinehamn mer attraktivt.
Så ta ert ansvar och rösta INTE in Sverigedemokraterna i Kristinehamns kommunfullmäktige.

Nu kör vi sista spurten inför valet.

/Eric

2 kommentarer:

  1. Tror att det skulle vara mycket bra med lite friska vindar i kommunens styre... Ska se till att jag det jag kan :)

    När det gäller SD såg jag dom utanför coop...men känslan jag fick var att folk bara blir irriterade att de "prackar på" med flygblad - men som sagt tänk inte bara en utan två gånger innan man röstar.

    Lycka till och hoppas vi får se mycket mer av dig :)

    SvaraRadera