måndag 14 februari 2011

Rättspsyks flytt till sjukhusområdet



I morgon skall landstingsstyrelsen klubba igenom beslutet att flytta rättspsyke-avdelningarna, som nu ligger på Marieberg, till sjukhusområdet i Djurgårdsbacken.
Efter noga planering(!) har man beslutat att lägga informationsmötet för de närboende dagen innan. Ikväll alltså.

Förslaget att lägga rättspsykiatrin på Harberget istället verkar nu vara avfärdat, nu när S, V, Mp, M, Kd och Fp är överens om etableringen på sjukhusområdet.
Argumenten är att Örebro dragit sig ur det samarbete om psykiatrin som man tidigare föreslagit, och i och med detta skulle en nyetablering på Harberget bli för dyr.
Om byggnationen av "Hus B" på sjukhusområdet beräknas till ca 130 milj, och detta skall ställas mot en nyetablering på Harberget som är beräknat till ca 300 milj.
Bygglov att bygga om "hus B" har redan Kristinehamns kommun godkänt, eftersom i detaljplanen för området står det redan att området skall användas för "vård".
Vilken vård är dock inte specificerat.
På de ritningar som framtagits för ombyggnationen kan i varje fall inte jag se att området skall "förfulats", och det argumentet som Centerpartiet i Kristinehamn lägger fram i Nkp 11/2, att "en 4 meter hög mur skall byggas runt området", kan inte jag utläsa från ritningarna.

Jag anser att själva byggnaden, och planeringen av området rent tekniskt, inte är argument nog att sätta sig emot flytten.
Men hur i hela friden har man skött ärendet gent emot de boende i området?
"Informationsträff" för de närboende dagen innan beslutet slutgiltigt klubbas igenom!
Och då är det inte politiker som informerar, utan tjänstemännen.
Var är debatten?
Jag har fått höra argumentet att "på Marieberg, där rättspsykiatrin nu ligger, där har det bygds flera nya bostäder. Och där har ingen klagat".
Men de boende invid sjukhusområdet får inte välja själva.
De blir nu påtvingade en verksamhet som de inte ens fått yttra sig om.

I och med en sådan här etablering, så anser jag att det ligger i allas intresse att alla parter är väl informerade om planerna. Inte ens vi lokalpolitiker har blivit informerade.

Det minsta man kan kräva av Landstingspolitikerna är att man skjuter upp beslutet och ser till att de närboende får en chans att sätta sig in i planerna.

Ikväll skall Folkpartiet ha sitt årsmöte, och jag tror att den här frågan kommer att bli ett hett diskussionsämne.

Kommentera gärna!

Det ser ut som sjösättningen får vänta någon vecka till... Snyfft(!)

/Eric

1 kommentar:

  1. Jag har fått höra att vissa har fått problem med att komentera mina inlägg. Hör av er till mig om ni också har det.
    /Eric

    SvaraRadera