torsdag 5 maj 2011

Skolutredningen en förutsättning för god pedagogik



En icke enig skolnämn sa igår ja till den utredning av Kristinehamns skolor som presenterats för nämnden.
I nämndens svar till kommunstyrelsen sa nämnden inte bara ja utan menade också att utredningens förslag är en förutsättning för att skapa god pedagogik i Kristinehamns skola.
Ärenden går nu vidare till kommunstyrelsen som skall lägga ett förslag till kommunfullmäktige.
Jag, som ledamot i skolnämnden har ställt mig bakom svaret. Efter en bara genomförd utredning och genom samtal med skolledning, skolpersonal, och mitt parti känner jag mig trygg i beslutet.
Under ett mycket bra möte med skolledningen igår suddades mina sista frågetecken kring utredningen ut. Som jag uppfattade det står hela Kristinehamns skolledning bakom utredningen.
För att skapa "en skola" av Presterudsgymnasiumet och Brogårdsgymnasiumet uttryckte nämnden att det är viktigt att det nya i teknik- och innovationscentret placeras så nära nuvarande Brogårdsgymnasiumet som möjligt. Det öppnar för att till exempel kunna lägga centret på den grön-yta bakom Statshotellet istället för en placering vi gamla badhuset som skolutredningen föreslår.

Skolutredningen är en känslig fråga.
Den hårdaste debatten kring utredningen hittills rör nedläggningen av skolor i de södra delarna av kommunen. Och jag förstår oron från de föräldrar som yttrat sig till nämnden. Men för att ta ett helhetsgrepp om skolorna i kommunen anser jag att skolutredningens förslag måste genomföras.
Skolfrågan är också en rättvisefråga. Alla barn i kommunen skall ha rätt till lika god undervisning. Och för att klara detta krävs en omstrukturering av skolan i Kristinehamn. För att kommunen skall klara rekryteringen av legitimerade lärare, som den nya skollagen kräver, måste det tas krafttag inom skolan i Kristinehamn.

"Skolfrågan" har diskuterats i kommunen i över 20år, och det är hög tid att vi politiker sätter ner foten och ger ett besked till kommunens personal, föräldrar, och inte minst till barnen.

Ska vi kunna locka hit fler medborgare till vår kommun måste vi kunna erbjuda bra undervisning i bra, och ändamålsenliga lokaler.

/Eric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar