fredag 16 december 2011

Droppen för S och V

Aldrig har väl röda kommunpolitiker varit så röda som på gårdagens kommunfullmäktigesammanträde.

Föredragningslistan inför sammanträdet kunde inte avslöja den debatt som Elisabeth Holmstrand Gustavsson (Mp) drog igång.
Man kunde ha hoppats på att det gällde de förhöjda kommunala taxorna och avgifterna som det beslutades om igår.
Nej, istället handlade den debatten som blev av om ett valärende där Miljöpartiets styrelse beslutat att överlämna en plats i kommunrevisionen till Socialdemokraterna.
Hela församlingen fick sitta och lyssna till när EHG föredrog i detalj hela processen runt hur styrelsens beslut uppkommit och att, enligt henne, beslutet skulle ogiltighetsförklaras och ärendet skulle återremitteras då det nu sitter en ny styrelse i Miljöpartiet.
Och här rann bägaren över för S och V. Partirepresentanterna glödde av ilska när EHG begärde ordet för (jag tappade räkningen) 10e(?) gången.
Situationen blev så absurd att jag, med flera, allvarligt övervägde att lämna sammanträdet. Jag skrev nämnde ordet fars i gårdagens inlägg. Just en fars är en bra beskrivning av debatten.
Jag skulle möjligen förstå om Agnes Otter (MP) begärt ordet och krävt återremiss, då hon själv sitter i styrelsen, men från henne kom ingen reaktion.
Gårdagens debatt är ännu ett täcken på majoritetens oförmåga att samarbeta.
Ett valärende borde naturligtvis vara färdigförhandlat innan det tas upp i KF.

Nu är allt hopp om att lösa problemen mellan S, V och Mp ute.
Att ett fortsatt samarbete mellan de tre partierna skulle inge något som helst förtroende är nu helt uteslutet. Inte ens om EHG tar sitt förnuft till fånga och avgår som kommunalråd har Miljöpartiets agerande, eller brist på agerande, påvisat att partiet förtjänar ett arvoderat kommunalrådsuppdrag. En annan lösning måste komma. En lösning där majoriteten kan koncentrera sig på de utmaningar Kristinehamn står inför, istället för den absurda situation som nu råder.

I dagens Nkp kan man läsa att en partikollega till EHG anser att det bedrivs ett orättvist drev mot det miljöpartistiska kommunalrådet. Jag anser att det vore mer anmärkningsvärt om det inte kom någon reaktion mot EHGs agerande.

/EH

2 kommentarer:

  1. "Inte ens om EHG tar sitt förnuft till fånga och avgår som kommunalråd har Miljöpartiets agerande, eller brist på agerande"...

    Ehe... Ja, det är j-igt lätt att snacka när man står utanför! Om du önskar kan jag skicka dig en sammanställning jag just gjort inför MP:s verksamhetsberättelse på allt det som gjordes i EHG-affären? För jag tror inte att varken du eller jag eller någon annan hade kunnat föreställa sig hur många sätt det är möjligt för en enda person att sabba demokratin på, förrän man sett detta.....

    SvaraRadera
  2. Nej, Karolina. Du behöver inte skicka över mer material om "EHG-affären". Det räcker med alla hennes utspel i Kf, Ks och Nkp. Bjarne Olsson (S) har deklarerat att ert samarbete nu är helt över. Uppriktigt sagt är jag riktigt trött på den här farsen. Miljöpartiets inre stridigheter får ni klara ut själva, och tills ni gjort det så finns det inget parti i Kristinehamn som vill samarbeta med er.

    SvaraRadera