torsdag 6 mars 2014

Skoldebatten får inte ta slut

Som liberal ser jag skolan som en av de absolut viktigaste institutionerna i samhället för att motverka fördomar och intolerans. Det är i våran uppväxt som våra grundvärderingar formas och skolan har en mycket viktig roll i den fostran.
Själv sitter jag återigen i skolbänken (efter tio år i det privata näringslivet) och läser nu statsvetenskap med elever som just gått ur gymnasiet och det är helt klart att arbetet med att förbättra skolan aldrig får stanna upp. 
Jag har skolkamrater (på universitetsnivå) som helt öppet argumenterar för att Sverige borde återuppta den rasbiologiska forskningen som infördes av Hjalmar Brantings socialdemokratiska regering under 1920-talet. 
"Man kan ju dela upp hundar i raser, så varför inte människor?" låter ett argument.

Att höra på personer som har dessa åsikter skrämmer mig. Inte för att jag tror att dessa personer någonsin kommer få sin vilja igenom (majoriteten lär av historien), utan för att det visar att skolan har misslyckats. Men det visar också att arbetet med att förbättra skolan och dess demokratiska uppgift är så viktigt. 

Jag tror inte att det går att lägga hela ansvaret på skolan för att dessa åsikter förekommer. Det finns naturligtvis också föräldrar som uppfostrar sina barn i dessa åsikter och ansvaret ligger till största delen hos dem. 

För Folkpartiet är skolan den absolut viktigaste frågan inför valet i höst och det glädjer mig att fler partier nu börjar diskutera skolan. Vi i Folkpartiet kommer inta att sätta oss ner och vara nöjda. Skoldebatten får aldrig ta slut.

/EH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar